Χρειάζεσαι βοήθεια;
Κάλεσε μας:

211 780 0708

Ενεργητική ασφάλεια, λεπτομερή αποτελέσματα

Ανάρτηση & άξονες – Σύστημα Διεύθυνσης – Σύστημα Πέδησης – Ρόδες & ελαστικά

Αναφορά ελέγχου: Σελίδα 6

Το σύστημα ανάρτησης/αξόνων είναι αρκετά πολύπλοκο με κύριο στόχο την ομαλή και ελεγχόμενη κύλιση του αυτοκινήτου. Η φθορά του συστήματος εξαρτάται τόσο από τα χιλιόμετρα όσο και από την ποιότητα του οδοστρώματος, ενώ και η χρήση του ίδιου του οδηγού επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την τελική κατάσταση του συστήματος.

Έχεις ακούσει την φράση «έμεινα από τιμόνι»; Δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις βλαβών λόγω φθοράς/χρήσης, με πιθανή πολλές φορές ολοκληρωτική βλάβη ενώ το αυτοκίνητο είναι εν κινήσει. Στην κατηγορία διεύθυνση ελέγχουμε την κατευθυντικότητα του οχήματος (ευθυγράμμιση, ζυγοστάθμιση), αλλά και την κατάσταση του συστήματος τιμόνι-αντλία-κρεμαγιέρα.

Η συμπεριφορά του αυτοκινήτου κατά το φρενάρισμα πρέπει να είναι πάντα άρτια, ώστε να αντιδρά πάντα σωστά σε κάθε περίπτωση. Οι βλάβες εδώ είναι λιγότερο συνήθεις, οι φθορές όμως είναι δεδομένες λόγω τριβών, που με κακή χρήση/αμέλεια του οδηγού αυξάνουν και το πιθανό κόστος αποκατάστασης.

Η κατάσταση των τροχών και ειδικά των ελαστικών αλλάζουν δραματικά την συμπεριφορά του οχήματος, όσο καλά και να λειτουργεί η υπόλοιπη ανάρτηση και τα φρένα. Ο μηχανικός μας εδώ θα δώσει πολύ μεγάλη βάση, καθώς η φθορά και οι επιλογές του ιδιοκτήτη (τα πίσω λάστιχα εμπρός, διαφορετικές χρονολογίες) πολλές φορές οδηγούν σε επιδείνωση της ενεργητικής ασφάλειας του οχήματος.

Απόδοση ανάρτησης

Εδώ εξετάζουμε την συνολική απόδοση της ανάρτησης κατά τη διάρκεια του test drive. Ελέγχουμε για μη λογικές πλεύσεις και χτυπήματα/θορύβους κατά την κύλιση, τα οποία και υποδηλώνουν την ανάγκη για αντικατάσταση, άμεσα ή στους επόμενους μήνες

Ακρόμπαρα

Τα ακρόμπαρα είναι τα κομμάτια της ανάρτησης που συνδέουν τους τροχούς με το σύστημα διεύθυνσης (ο λόγος δηλαδή που όταν ο οδηγός στρίβει το τιμόνι, στρίβουν και οι ρόδες). Ο μηχανικός θα τα τεστάρει και κατά την διάρκεια του test drive και κυρίως στον έλεγχο ράμπας, με σκοπό να διαπιστώσει θορύβους, φθορές στους ελαστικούς συνδέσμους και τυχόν τζόγους, δείγματα ότι χρήζουν αντικατάστασης

Ημιαξόνια/Φούσκες

Τα ημιαξόνια είναι περιστρεφόμενοι άξονες υπεύθυνοι για την μετάδοση της ισχύς του κινητήρα στους τροχούς, ενώ οι φούσκες είναι ελαστικά μέρη με λιπαντικό που εξασφαλίζουν τη μείωση των τριβών. Τυχόν προβλήματα (κομμένες φούσκες, διαρροή λιπαντικού) δημιουργούν θόρυβο και τζόγο στον άξονα αυτό, που είναι προπομπός βλάβης με μεγάλη πιθανότητα να συμβεί ενώ το όχημα κινείται

Ψαλίδια/silent blocks

Τα ψαλίδια είναι οι βάσεις στήριξης της ανάρτησης στο πλαίσιο, ενώ τα silent blocks αποτελούν άλλη μία μορφή ελαστικών συνδέσμων που εξασφαλίζουν αθόρυβη αλληλεπίδραση μεταξύ των μεταλλικών μερών. Ψάχνουμε για φθαρμένους/ κομμένους συνδέσμους, συνήθως με χαμηλό κόστος αποκατάστασης

Μπαλάκια

Τα μπαλάκια είναι κάποιοι ελαστικοί σύνδεσμοι που επιτρέπουν στα μεταλλικά μέρη της ανάρτησης να εφάπτονται ενώ κινούνται χωρίς να φθείρονται. Ο αριθμός τους διαφέρει ανά αυτοκίνητο και έχουν χαμηλό κόστος αποκατάστασης. Σε περίπτωση όμως παρατεταμένης αμέλειας στην συντήρησή τους, η φθορά μπορεί να επεκταθεί στα μεταλλικά μέρη της ανάρτησης, επηρεάζοντας αντιστοίχως και το κόστος επισκευής

Ρουλεμάν τροχού/μπιλιοφόροι

Οι μπιλιοφόροι είναι ένα σετ ρουλεμάν μέσα σε λιπαντικό που επιτρέπουν την οριζόντια και κατακόρυφη κίνηση του τροχού ενώ κινείται. Η φθορά τους είναι συχνή λόγω του ότι είναι εκτεθειμένοι σε νερά, σκόνη, χαλίκια κτλ., και αμέλεια στην συντήρησή τους μπορεί να οδηγήσει σε βλάβη του ίδιου του άξονα. Η εκτίμηση της κατάστασής του δεν είναι εφικτή οπτικά (θέλει λύσιμο η ανάρτηση), δίνει όμως ενδείξεις κατά τη διάρκεια του test drive μέσω θορύβου/βουητού

Μπαράκια ανάρτησης

Τα μπαράκια της αντιστρεπτικής (μπαράκια ζανφόρ) είναι οι ράβδοι στήριξης της αντιστρεπτικής δοκού στην ανάρτηση κάθε πλευράς, και επηρεάζουν άμεσα την συμπεριφορά του αυτοκινήτου στις στροφές. Οι φθορές είναι συχνές (οδηγώντας και σε σχετικούς θορύβους κατά την κύλιση), όπως και η χρήση ιμιτασιόν ανταλλακτικών από πολλούς ιδιοκτήτες

Ευθυγράμμιση

Όταν αφήσουμε το τιμόνι εν κινήσει και το αυτοκίνητο φύγει προς τα αριστερά ή δεξιά, τότε πρέπει να ελεγχθεί η ευθυγράμμιση της ανάρτησης εμπρός/πίσω. Τυχόν αμέλεια οδηγεί σε ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών, με άμεσες συνέπειες για την ενεργητική ασφάλεια του αυτοκινήτου

Ζυγοστάθμιση

Η ζυγοστάθμιση αφορά τα ελαστικά και τον τροχό (ζάντα), με σκοπό την επίτευξη ισορροπίας στη μάζα του ελαστικού όταν αυτό κινείται. Είναι μια σχετικά απλή διαδικασία που μπορεί να γίνει στα κατά τόπους βουλκανιζατέρ (τοποθέτηση αντίβαρων πάνω στη ζάντα για εξισορρόπηση), είναι πάντα απαραίτητη μετά από αλλαγή ελαστικών και τυχόν αμέλεια οδηγεί σε ανομοιόμορφη φθορά του ελαστικού (όπως και στην περίπτωση της ευθυγράμμισης)

Αντλία τιμονιού

Επιτρέπει την υδραυλικά υποβοηθούμενη κίνηση του τιμονιού από τον οδηγό (κοινώς ο λόγος που το τιμόνι είναι πιο ελαφρύ από ένα κοινό μη υδραυλικό), και τυχόν βλάβη έχει μεγάλη πιθανότητα κινδύνου, καθώς συμβαίνει απότομα (το τιμόνι γίνεται πάρα πολύ βαρύ) και εν κινήσει. Ο μηχανικός μας θα ψάξει τόσο για διαρροές λιπαντικού (εάν είναι εμφανής), όσο και για συγκεκριμένες ενδείξεις κατά τη διάρκεια του test drive

Κρεμαγιέρα

Η κρεμαγιέρα είναι το βασικό σημείο του συστήματος διεύθυνσης, αποτελούμενο από την κολώνα τιμονιού και τους οδοντωτούς τροχούς/οδηγούς που μεταδίδουν την κίνηση στους άξονες. Η λίπανσή του είναι εξαιρετικά σημαντική για αποφυγή φθορών, οι οποίες όμως μπορεί να προέλθουν και από άλλους παράγοντες (π.χ. κακή ευθυγράμμιση). Εξετάζουμε για τυχόν διαρροές ενώ παράλληλα τεστάρουμε το αυτοκίνητο εν κινήσει για τζόγους ή χτυπήματα στο τιμόνι

Απόδοση συστήματος πέδησης

Κατά τη διάρκεια του test drive ο μηχανικός μας θα αξιολογήσει την συνολική αίσθηση του συστήματος πέδησης. Σκοπός είναι το όχημα να φρενάρει άμεσα, χωρίς δισταγμό και μεγάλη διαδρομή πεντάλ, και φυσικά χωρίς θορύβους/σφυρίγματα. Σε κάθε άλλη περίπτωση, θα πρέπει να διερευνηθούν τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος πέδησης προκειμένου να εντοπιστεί το πρόβλημα

Υγρά φρένων

Η στάθμη των υγρών των φρένων πρέπει να είναι πάντα μέσα στα προβλεπόμενα όρια του κατασκευαστή (ένδειξη min-max στο δοχείο). Κάτω από την ένδειξη min το αυτοκίνητο χρειάζεται άμεσο συμπλήρωμα προκειμένου να μην υπάρχει πρόβλημα στην πέδησή του

Χειρόφρενο

Ένα προβληματικό χειρόφρενο μπορεί να οφείλεται είτε σε ‘’ χαλάρωση ‘’ του σύρματος (πρέπει να σηκωθεί ψηλά για να πιάσει), είτε λόγω προβλήματος/φθοράς στην δαγκάνα του τροχού (λιγότερο σύνηθες, αν και η συνεχής χρήση του για άλλους «σκοπούς» μπορεί να οδηγήσει εκεί)

Δίσκοι

Η κάθε ρόδα έχει από ένα δίσκο, πάνω στον οποίο εφαρμόζει το τακάκι της δαγκάνας κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος (και λόγω της τριβής το αυτοκίνητο φρενάρει). Ο φθαρμένος δίσκος μειώνει σημαντικά την ικανότητα πέδησης, και προκαλείται λόγω αυξημένης χρήσης, ή αμέλειας του οδηγού (φθαρμένα τακάκια που έχουν χάσει το πέλμα τους και «τρώνε» τον δίσκο)

Τακάκια

Τα τακάκια είναι τα αναλώσιμα σημεία τριβής των φρένων πάνω στους δίσκους, και ανά τακτά χρονικά διαστήματα χρειάζονται αλλαγή με μικρό κόστος. Τυχόν αμέλεια του οδηγού στην συντήρηση τους μπορεί να οδηγήσει σε πιο σημαντικές βλάβες (π.χ. φθορά δίσκου), ενώ επηρεάζει σημαντικά την ικανότητα πέδησης σε έντονες συνθήκες

Ελαστικά

Τα ελαστικά είναι το Α και το Ω για την ασφαλή κύλιση του αυτοκινήτου, καθώς πρέπει πάντα να έχουν τη σωστή πρόσφυση κάτω από όλες τις συνθήκες. Η φθορά, η πολυκαιρία, η ακινησία αλλά και η κακή χρήση επηρεάζουν την απόδοσή τους (σπινιάρισμα, χτυπήματα) , όπως και οι επιλογές του οδηγού για βραχυπρόθεσμη μείωση κόστους (αλλαγές ελαστικών μεταξύ τους). Ο μηχανικός της spotmechanic θα τα δει ενδελεχώς και τα τέσσερα ελαστικά, βλέποντας την κατάστασή τους (και οπτικά αλλά και στο test drive), μετρώντας το πέλμα τους (τα πολύ φαγωμένο πέλμα μειώνει τα αυλάκια και κατά συνέπεια την δυνατότητα ασφαλούς κίνησης σε βρεγμένο οδόστρωμα) αλλά καταγράφοντας και την εβδομάδα/έτος παραγωγής του καθενός ξεχωριστά.

Tip: μεγάλη διαφορά στο πέλμα των εμπρός και πίσω ελαστικών θα μπορούσε να είναι και ένδειξη «άτακτης συμπεριφοράς», ιδιαίτερα στα πισωκίνητα αυτοκίνητα
Ζάντες

Μία ζάντα με εκτεταμένες γρατζουνιές χαλάει την συνολική εικόνα του αυτοκινήτου. Μία ζάντα όμως που έχει χτυπήσει ή στραβώσει σε κάποιο σημείο επηρεάζει την κίνηση του αυτοκινήτου, επιταχύνει την φθορά του συγκεκριμένου ελαστικού (άρα χάνεται η ισορροπία στους τροχούς) και αποτελεί ένδειξη και για μεγαλύτερη ζημιά στα συστήματα πίσω από τον τροχό (π.χ. σε περίπτωση που ένα όχημα πέσει πάνω σε κράσπεδο). Ο μηχανικός μας θα εξετάσει την κατάστασή της τόσο από μπροστά όσο και από την πίσω μεριά, προκειμένου να βεβαιωθεί ότι όλα έχουν καλώς